Bindweefsel behandeling (fascia)

Fascia behandeling

De meeste mensen zijn zich er van bewust dat hun lichaam bestaat uit botten, spieren en organen. Maar wist u dat het fasciasysteem (bindweefselvliezen) alles met elkaar verbindt?

Het fasciasysteem is een 3-dimensionaal elastisch bindweefselnetwerk wat zorgt voor stabiliteit, veerkracht en wrijvingsloos kunnen bewegen. Dit systeem kent geen begin en geen eind, het loopt vanaf uw wenkbrauwen tot uw tenen en vanaf de buitenste huidlaag tot aan het bot. Niets in uw lichaam bestaat of functioneert op zichzelf, alles reageert op elkaar en werkt op een prachtige maar ingewikkelde manier met elkaar samen. Elk type weefsel in uw lichaam is omvat door een bindweefselvlies. Hiermee speelt het een zeer belangrijke rol bij uw gezondheid en mobiliteit.

Door verklevingen van de fascia verandert de trek- en drukkracht in uw lichaam, waardoor mechanische problemen kunnen ontstaan, bewegingen worden afgeremd, spieren verzwakken en pijn kan ontstaat. Doordat de fascia door het hele lichaam loopt en krachten niet alleen plaatselijk maar via het gehele lichaam verdeeld worden, kan een beperking van uw grote teen uw nekpijn veroorzaken en uw lage rugpijn zou kunnen komen van een verkleving/verminderde functie in buikfascia. Daarnaast zijn uw emotionele gesteldheid, levensstijl en de invloed van stressoren bepalend voor de conditie van uw fasciasysteem.

Problemen in de fasciasysteem zijn niet te zien op röntgen en MRI maar komen wel aan het licht door specifiek lichamelijk onderzoek. Hierbij wordt met een holistische visie naar u gezondheid gekeken, waarbij het gehele lichaam als een geheel systeem wordt onderzocht en de fasciatherapeut opzoek gaat naar de oorzaak van de klachten die dus niet in één spier of gewicht zal worden gevonden.

Fascia behandeltechnieken zijn speciale handgrepen die de verklevingen of te gespannen gedeelten van het fasciasysteem losmaken. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van fascia tools, foam roller, flossband, cupping en kinesiotape. De focus zal hierbij liggen bij het optimaliseren van uw gezondheid middels het insturen van het fascia systeem.

Littekenbehandeling

Een groot onderschat onderdeel van een revalidatie is het belang van litteken genezing. Litteken weefsel kan klachten veroorzaken aan het houdings- en bewegingsapparaat, maar ook het herstel stagneren.

Medische ingrepen zoals een operatie en bestraling veroorzaken een litteken in de verschillende huid- en bindweefsellagen. Dit littekenweefsel kan onderhuidse verklevingen veroorzaken met pijn en functiestoornissen tot gevolg. Bekende voorbeelden zijn: verminderde bewegelijkheid na een nieuwe knie operatie, pijn bij het bewegen van de arm na borstkanker ingrepen of bijvoorbeeld rugklachten na buikoperaties.

Myofasciale behandeling van littekenweefsel is bevorderlijk bij een vers litteken maar kan ook zeker nog voor verbetering zorgen als u een ouder litteken heeft. Littekenbehandeling is gericht op bevorderen van de doorbloeding, functiestoornissen verbeteren en “mooier” maken van het litteken.

Littekenbehandeling is toepasbaar bij:

• Littekens na diverse operaties
  • Brandwonden
  • Traumatische verwondingen

Bel voor afspraken en informatie
van maandag t/m vrijdag
tussen 9:00 - 12:00 en 12:30 - 14:30